- Solutii pentru imbunatatirea Traficului in Timisoara -
- una din marile probleme ale Timisoarei -



Problema care asa cum si-a gasit rezolvarea in alte mari orase Europene este cu certitudine solutionabila si in Timisoara, spre exemplu, nu mai departe decat la Budapesta, vecinii nostri prin împartirea bugetului in mod inteligent, alaturi de dezvoltarea turismului, infrastructura a fost un capitol foarte important, prin care au rezolvat si problema privind traficul in oras, astfel au luat urmatoarele masuri ce trebuiesc demarate de urgenta si in Timisoara:
  1. Constructia de drumuri noi, a unei şosele inel prealabile centurii si a unei şosele de centură care să înconjoare oraşul, in acest sens trebuie construite cel putin doua poduri peste Canalul Bega.

    Prin constructia mai multor artere si inele de sosea se va face legatura mult mai usor intre periferii si centru si Nu vei mai fi nevoit sa treci prin centru orasului in situatia in care vrei sa ajungi dintr-un punct cardinal al orasului in alt punct cardinal.
  2. Pe harta problemelor de trafic, trebuie aşezat şi transportul în comun, aşa că imediat după alegerile din acest an va fi reanalizata si intreaga infrastructura a Transportului in comun prin initierea unui sistem de transport în comun care să îi încurajeze pe oameni sa il foloseasca si să-şi lase maşinile acasă.

    Autobuzul, tranvaiul si trolebuzul, precum si politia, pompierii, orice urgente sau utilitati cum ar fi taximetristii, vor avea un culoar unic pe majoritatea arterelor importante, chiar si pe unele strazi din centru. In toate statiile de transport in comun va exista orar afisat al liniilor. Conducatorii mijloacelor de transport in comun vor avea comunicatie directa cu centrul de coordonare si intre ei.
  3. Dezolvarea parcarilor existente si constructia de noi parcari, recalcularea taxelor de parcare in Oras in spiritul unei bune gospodariri a acestora in folosul cetateanului, iar in paralel se va urmarii atent si respectarea regulilor de circulatie in oras cu sanctionarea drastica a celor ce incalca aceste reguli cu accent pe cei care stanjenesc traficul sau blocheaza accesul pe anumite artere.
  4. Semafoarele trebuie gestionate si programate astfel încât transportul in comun să aibă prioritate, sa fie dirijate mai multe sensuri de circulatie in aceelasi timp daca acestea nu se afecteaza negativ unele pe altele. In oras trebuie sa existe cate un semafor pentru fiecare banda. Pietonii trebuie sa poata sa apese pe un buton pentru a primi unda verde, acesta operatiune fiind cu monitorizare si automatizare prin punct de comanda. Nu trebuie sa mai existe in viitor intersectie care sa nu fie complect dirijata si de asemenea corect sincronizata cu celelalte intersectii ce are legatura directa.
  5. Constructia de piste pentru ciclisti, poate promova modul de folosire a tehnologiilor curate si eficiente din punct de vedere energetic, astfel pe toate strazile vor exista si piste speciale pentru biciclisti, vopsite in culoare distincta, nu pe trotuare ci pe sosea, linga bordura.

    Promovarea educatiei privind mersul pe jos si cu bicicleta precum si promovarea drepturile pasagerilor de transport colectiv pot proteja orasul si locuitorii acestuia, reinprospatand mediul intrucat, cea mai mare parte a problemelor de trafic cu care se confrunta Timisoara (poluare, blocaje rutiere, zgomot si accidente) o reprezinta folosirea excesiva a autoturismelor personale.
    In acest mod se vor proteja si banii contribuabilului.

    Din cele prezentate sumar anterior se desprinde Cea mai mare nevoie a Timisoarei care are legatura directa cu urbanizarea  si cu ecologizarea si cosmetizarea  Timisoarei  prin fluidizarea si descongestionarea traficului auto si chiar a traficului pietonal, impreuna cu igenizarea si curatirea Timisoarei, in concluzie cea mai mare nevoie a Timisoarei este, elaborarea in regim de urgenta a unui Master Plan al Timisoarei real, eficient si SANATOS.

    O biective fundamentale care pot fi solutionate in spiritul descris anterior:

    1. O Timisoara mai putin aglomerata
      In prezent Timisoara este congestionata de traficul rutier.
      In Europa pierderile economice care au drept cauza ambuteiajele in trafic au fost evaluate la 1% din PIB-ul Uniunii Europene. Insasi Comisia Europeana propune ca solutii alternative la transportul rutier: transportul cu bicicleta, transport public cu vehicule ecologice, reglementarea modalitatilor de livrare a marfurilor in orase.
    2. O Timisoara mai putin poluata
      Ca solutii de rezerva propuse: restrictionarea circulatiei auto in unele zone ale orasului, in anumite zile sau ore si pentru anumite autovehicule crearea de spatii verzi, achizitii de vehicule nepoluante, imbunatatirea infrastructurii de transport public urban in tot Orasul.
    3. Transportul urban atractiv
      Sprijinirea cu ajutorul sistemelor de control al circulatiei prin satelit (actualul GPS care va fi inlocuit de GALILEO) pot fi dirijate si semafoarele context in care cu siguranta nu se vor mai crea ambuteiajele la ore de varf.
    4. O Timisoara accesibila tuturor
      Si persoanelor cu handicap sau copiilor minori neinsotiti prin facilitarea accesului fara autoturisme in centrul orasului a cetatenilor, prin limitarea in zonele in care strazile sunt inghesuite sau foarte aglomerate a autoturismelor si autovehicolelor intre anumite ore sau zile si limitarea autovehicolelor de gabarit mare. Acest lucru presupune adaptarea mijloacelor de transport in comun si o noua viziune privind amenajarea teritoriului.
    5. Transport urban in siguranta
      Statisticile demonstreaza ca majoritatea accidentelor de circulatie se produc in orase. In acest context, consideram necesara adoptarea unor masuri pentru un comportament mai sigur, imbunatatirea infrastructurii rutiere, mijloace de transport public de calatori nepoluante, pregatirea soferilor pentru un stil de condus ecologic.
Studiile efectuate în alte oraşe europene au arătat faptul ca, timpul petrecut în trafic poate fi redus si chiar injumatatit, totul depinde de urbanizarea inteligenta a orasului, prin crearea de spatii de parcare moderne supraetajate, dirijarea inteligenta a traficului, in general a traficului masiv de migrare la orele de varf, sincronizarea marilor operatori economici ce nasc migrari importante in orele de varf  prin esaloanarea orelor de incepere a activitatii acestora in acest mod se vor fragmenta aglomeratiile urbane, crearea unui inel prealabil centurii , exemplu: inelul prealabil centurii poate unii cartierele Calea Sagului - Dambovita - Ronat - Calea Aradului etc., descongestionand in acest mod centrul Orasului, a se vedea in acest sens, ruta Facultatea de Constructii - Viaduct - Calea Aradului si ruta Spital Judetean - Iulius Mall, si nu in ultimul rand de implementare a disciplinei in comportamentul tuturor participantilor la traficul Municipal inclusiv al tuturor Politistilor indiferent de subordonare.

Specialiştii consultaţi de noi au indentificat un pachet de măsuri care in spiritul prezentat anterior si implementat în urmatoarea perioada, ar putea solutiona fluidizarea traficului şi o descongestionare rapida, a marilor artere din oraş. Totalitatea Soluţiilor, după cum spuneam, nu sunt „instantanee”, dar sunt radicale si definitive, odata implementate multe din problemele Timisorenilor vor disparea.

Pentru a pune in practica aceste masuri este nevoie URGENTA de cunoastere de catre Autoritatile Locale a adevaratului inventar al domeniului Public si al Domeniului privat al Statului si al Municipiului in perimetrul Timisoarei, ceea ce in ultimii 18 ani nu s-a incheiat in Timisoara, un inventar corect, real si adevarat al terenului in perimetrul Municipiului acest inventar avand rolul de a putea urbaniza Timisoara in mod inteligent, in caz contrar "Vanatorii" de terenuri, latifundiarii vor litigia cu Municipalitatea inca 10 -15 ani blocand orice incercare de a ridica Timisoara la standardele dorite de 5 stele.

Odata elaborat acest "inventar" Municipalitatea poate administra si schimba terenuri care sa fie utile in elaborarea adevaratului Master Plan al Timisoarei.
Cui se datoreaza neaplicarea in termen de 18 ani a unei legi (legea 18/1991) care avea termen de aplicare 1 an, este evident ca se datoreaza Primarilor din mandatele anterioare, dar ceea ce ar trebui sa cunoasca Timisorenii este faptul ca o lege care se poate aplica in termen de cateva luni calendaristice s-a tergiversat aplicarea acesteia cativa zeci de ani tot in scopuri Machiavelice si in scopuri de a inbogati anumite persoane sau chiar partide, cu consecinta negativa directa asupra Timisorenilor.

Alegerile din acest an marcheaza inceputul unei noi faze de consultari cu cetateanul in cadrul careia cetatenii si toti actorii implicati sunt invitati sa isi impartaseasca viziunea asupra acestei probleme a traficului.

In urma raspunsurilor primite la aceste consultari, va fi elaborat un nou Plan de Actiune care va indica un calendar ce nu va depasii 30 de zile de implementare si identificarea responsabilitatilor diferitilor actori cu responsabilitati marcante privind traficul in Timisoara, cu respectarea principiului efectuarii in paralel a constructiilor de noi sosele, parcari si poduri si instituirea de restrictii ca cele anterior dezbatute cu responsabilizarea si impulsionarea in sincron a Timisorenilor sa foloseasca mijloacele de transport in comun si sa apeleze cat mai putin la autoturismele proprietate in perimetrul orasului si in special in zonele aglomerate.

Consider ca o soluţie rapida, eficienta si simpla la problema traficului rutier, perfectarea sistemului de transport în comun prin punerea la punct foarte bine a acestuia, elaborarea de reguli locale de circulaţie extrem de dure şi implementarea unei educaţii rutiere solide a şoferilor si a tuturor participantilor la trafic.


EXEMPLE:

În Germania, este implementata o disciplina in traficul rutier ce trebuie preluata cu orice eforturi si in Timisoara, fara a intra in dezbateri asupra infrastructurii acestei tari.

În Paris, sunt camere video la fiecare intersectie ce sunt monitorizate 24 de ore pe zi, şoseaua de centură permite accesul autovehiculelor în orice punct cardinal al oraşului. Mai mult, aici au fost instalate puncte de închiriere biciclete contra sumei de un euro pe zi, sau cinci euro pe săptămână. Un succes foarte mare îl au bicicletele şi la Amsterdam, Berlin, sau în oraşele spaniole. Acest mijloc de transport nu numai că eliberează traficul rutier, dar nici nu poluează si creaza o buna conditie fizica a celor ce folosesc asemenea mijloace de deplasare.

În Viena: reîntoarcerea transportului public, Masurile de reducere a traficului în capitala austriaca au fost în strînsa legatura cu gasirea unui echilibru între nevoile de deplasare ale vienezilor si protectia mediului si a calitatii vietii. Astfel, autoritatile Vienei au introdus asa-zisul concept de "mobilitate inteligenta". Acesta se axeaza, în principal, pe atragerea oamenilor înspre mijloacele de transport în comun. Politicile de trafic sunt implementate cu sustinerea populatiei, crescînd gradul de constientizare si responsabilizare a cetatenilor fata de infrastructura pe care ei însisi o utilizeaza. Transportul public se mentine astfel ca principala directie în politicile rutiere austriece. Contrar tendintelor din anii '70-'80, Viena nu a renuntat la reteaua de tramvaie, cum au facut multe orase europene.

Exemplele ar putea continua, dar cred ca acestea sunt usor de preluat mai greu sunt de pus in practica iar in acest sens este nevoie de un executiv hotarat, pragmatic si eficient ceea ce cu siguranta va putea solutiona problema supusa dezbaterilor, fara ca noul executiv sa aiba nevoie de mai mult de jumatate de mandat.

Timisoara la 20.05.2008 cu deosebita consideratiune av.Claudiu Butuza